KÖPVILLKOR

När du som konsument handlar hos Björn Winblad AB / Bright 1-2-3 (organisationsnummer 559045-5498) omfattas du av Konsumentköplagen, Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Personuppgiftslagen.

Konsumentköplag (1990:932)
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Personuppgiftslagen (SFS 1998:204)

Tillämplighet

Dessa köpvillkor gäller från och med 2017-08-21 och ersätter alla tidigare publicerade köpvillkor på Bright123.se för Björn Winblad AB (Org.nr: 559045-5498).

Köpinformation

Vid beställning träffas ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress du har angivit. I orderbekräftelse finns även en länk till dessa köpvillkor . Ändringar och tillägg måste göras innan din beställning behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din beställning är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundtjänst för att om möjligt ändra din beställning.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning. Om Bright 1-2-3 i efterhand upptäcker att vi på grund av en orsak som ligger utanför vår kontroll inte längre kan leverera de beställda produkterna (t.ex. för att försändelsen försvunnit under transporten) får Bright 1-2-3 häva beställningen. Bright 1-2-3 kommer omgående att informera dig och återbetala eventuella betalningar.

Manual

Generell information om produkterna på Bright 1-2-3´s webbplats lämnas på respektive produktsida. Produkterna åtföljs av bruksanvisning i fysisk eller digital form. Bright 1-2-3 hänvisar till produktinformationen, alternativt till respektive tillverkare för mer information.

Reklamation

Vid reklamation kan felet avhjälpas på olika sätt såsom reparation, prisavdrag, omleverans eller hävning av köp. Eventuell återbetalning vid reklamation kommer ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål. För att du ska känna dig trygg med ditt köp hos Bright 1-2-3 så håller vi dig informerad under reklamationsärendets gång. Skulle det vara något fel på någon av dina köpta produkter har du möjlighet att reklamera. En reklamation bör rapporteras så snart felet upptäckts. Normalt anses två månader vara skälig tid för upptäckt av skada eller defekt. För att reklamera kontaktar du kundtjänst så hjälper vi dig. Maila till kundtjanst@bright123.se eller ring oss på 08-64 05 123. Vi ersätter alltid eventuella fraktkostnader, bensinkostnader, parkeringskostnader och liknande som uppstår i samband med reklamation av vara köpt på Bright123.se. Som konsument har du reklamationsrätt i tre år.

Vid eventuell tvist följer vi ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Läs mer om ARN här.

Adress: Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm

Transportskador och felaktig leverans

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till Posten inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot Posten ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla det snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.

Europeiska kommisionens tvistlösning

Europeisk lagstiftning kräver att alla webbutiker innefattar följande länk till Europeiska kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

På Bright 1-2-3 strävar vi efter att alltid lösa eventuella problem som uppstår så snabbt, smidigt och utan skada för våra kunder. Därför ser vi helst att ni tar direkt kontakt med oss för att avhjälpa eventuella fel eller brister. Ni når oss på kundtjanst@bright123.se eller telefon 08-64 05 123.

Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan. Vid deleverans gäller 14 dagar från det att du tagit emot sista varan.

Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Du som konsument är ansvarig för en eventuell värdeminskning av varorna inklusive originalförpackning som beror på en hantering utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion. Om du önskar kan du använda Konsumentverkets ångerblankett. Det är inget krav från vår sida utan det går utmärkt att ta kontakt direkt med vår kundtjänst för att utnyttja din ångerrätt.

Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd. I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick. Inga avdrag görs om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.

Produkt som returneras ska vara oanvänd och i ev. originalförpackning samt med etiketter kvar.

För att utnyttja ångerrätten ber vi dig meddela oss om det så snart du vet att du vill ångra ditt köp för att sedan skicka varan till oss. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka, se därför till att varan är väl förpackad.

Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Bright 1-2-3 kommer ej lösa ut paket mot postförskott. Vi rekommenderar dig att returnera försändelsen på ett vis som gör att försändelsen anländer till vår returadress. Bright 1-2-3 har ingen möjlighet att lösa ut paket på postombud.

Returadress:

Bright 1-2-3

Smedjegatan 4

131 54 Nacka.

Återbetalning/kreditering

En återbetalning/kreditering ska ske inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du önskar nyttja din ångerrätt. I det fall produkten inte är oss tillhanda omgående kommer vi att administrera återbetalningen så fort produkten är oss tillhanda alternativt att du som kund kan lämna bevis på att varan returnerats.

LEVERANSVILLKOR

Vi levererar endast inom Sverige och skickar våra varor med DHL. Leveranstiden för produkter som är märkta ”Finns i lager” är 1-5 arbetsdagar. Skulle någon vara inte kunna levereras inom ovan angiven tid så tar vi alltid kontakt med dig för att informera om detta. Du har då givetvis rätt att häva köpet, alternativt ändra din beställning.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket debiterar vi dig kostnaderna för frakt, emballage och hantering 99 SEK. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till DHLombudet.

DHL Postpaket

Din beställning levereras till ditt närmaste DHLombud. Du får en avisering via e-post därefter SMS. För ej uthämtat paket skickas en post-avi till din adress som påminnelse. För SMS-avisering krävs att du identifierar dig med BankID för att vi ska kunna skicka ditt telefonnummer till DHL. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett DHLpaket ligger kvar hos DHLombudet i 14 dagar från ankomstdatumet.

DHL Hempaket

Leverans sker till din dörr helgfri vardag mellan kl 08-17. Valbara tidsintervall kan variera beroende på vilken ort leveransen ska ske till, för mer information kontakta DHL på nummer 0771-34 53 45. DHL kommer att skicka SMS till dig när paketet nått sista terminal, i SMS:et framgår valbara tidsintervall för leverans. För SMS-avisering krävs att du identifierar dig med BankID för att vi ska kunna skicka ditt telefonnummer till DHL. Du bokar leveranstid genom att svara på SMS:et. Tänk därför på att registrera ett giltigt mobiltelefonnummer. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta DHL på 0771-34 53 45 för att bestämma en ny utkörningsdag. DHL har då rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden. För särskilda villkor vänligen se postnord.se

Postnord Brev / Varubrev

För beställningar med mindre vikt och volym. Kan användas mot alla betalsätt. Din beställning levereras direkt i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.

Hämta i butik

Beställ din vara på nätet och hämta sedan när det passar dig i vår butik. Du kommer få en avisering via mail eller SMS när din produkt kan hämtas. Öppettider hittar du här.

Lagersaldon

Varor som vi lagerför själva har märkningen "Finns i lager". Det kan i vissa fall vara endast ett exemplar kvar som finns i vår utställning i butiken, i dessa fall väljer vi att beställa ny vara innan vi skickar din order. Dessa varor levereras normalt inom 2-5 arbetsdagar. Skulle det av någon anledning bli längre leveranstid så tar vi alltid kontakt med dig.

BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på bright123.se. Genom att beställa varor på bright123.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18år för att få göra en kortbetalning på bright123.se.

Priser och betalsätt

Samtliga priser anges i SEK och inkluderar moms (25%). Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan.

Om Ecster

Vi samarbetar med Ecster som erbjuder betallösningar för både e-handel och fysisk butik. Ecster är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken.

Tillsammans med Ecster kan vi erbjuda dig alla de mest populära betalsätten i vår butik.

  • Kortbetalning
  • Delbetalning
  • Faktura

Kortbetalning

Vi erbjuder kortbetalning med Visa, MasterCard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Ecster som är certifierade enligt PCI-DSS. Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är Visa och Mastercards autentiseringssystem för säkra kortbetalningar. Om du väljer att identifiera dig med BankID/Mobilt BankID kan du välja att spara ditt kort i Ecster Pay för att underlätta vid framtida köp.

Fakturavillkor

Ecster erbjuder privatpersoner att handla mot faktura. En fakturaavgift om 0 kr tillkommer. Betalningsvillkor är 14 dagar. Fakturan skickas i samband med leveransen. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är Ecster AB. Ecster är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ecster står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

Vi skickar alla fakturor via mail så kontrollera noga att ding mailadress är korrekt i kassan innan du slutför köpet.

Kontovillkor delbetalning

Ecster erbjuder privatpersoner att teckna ett kontokreditavtal och delbetalning av köp. I kassan väljer du delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan när som helst välja att betala köpet i sin helhet.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen skickas hem till dig. Kreditgivare är Ecster AB. Ecster är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ecster står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Förutsättning för att ansöka om att delbetala är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

Om du tidigare delbetalat en vara genom Ecster kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditupplysning. Om kreditgränsen på kontot är för låg för ditt köp ansöker du enkelt om en höjning.

Exempel: Vid ett köp om 10 000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr och administrativ avgift 29 kr. Den gällande årsräntan är 13,82 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 18,74 %. Det totala belopp som du ska betala är 10 981 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 915 kr. Exemplet är beräknat på en antagen återbetalningstid om 12 månader av en fullt nyttjad kredit.

Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr. Skulle ärendet gå vidare till inkasso så tillkommer ytterligare 180 kr i inkassoavgift.

Ett kort på köpet

När du delbetalat så har du möjligheten att få ett kort - helt utan kostnad. Kortet är kopplat till din beviljade kontokredit. Kortet heter Ecster och har MasterCard-koppling. Med kortet kan du betala och ta ut kontanter i hela världen. Du får bonus på alla köp och varje månad får du fina erbjudanden och förmåner. Kortet har ingen årsavgift.

Om Ecster kortet

Fullständiga villkor

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Sekretess, personuppgifter och marknadsföring

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.

Personuppgiftsansvarig är vi, Björn Winblad AB, 559045-5498, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna (inklusive i förekommande fall personnummer) kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.

Reservationer

Bright 1-2-3 reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Bright 1-2-3 förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Force Majeure

Bright 1-2-3 är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

FÖRETAGSUPPGIFTER

Björn Winblad AB, Smedjegatan 4, 131 54 Nacka

Telefon: 08-64 05 123

e-post: kundtjanst@bright123.se

Vårt organisationsnummer är 559045-5498.

Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar mellan kl 09.00-17.00.

Vi är medlemmar i Svensk Handel och har kollektivavtal med Handelsanställdas Förbund.

Standardvy | Byt till Mobil vy
Stäng